ANSVARIGA UTGIVARE

Johan Hedman och Mattias Åsén följer Rotebro IS FF:s väg upp till division 1


lördag 29 januari 2011

Veckans spelare: Johan Hedman


Man ska sluta när man är på topp. Björn Borg lade av vid 26 års ålder, Tomas Brolin innan 30. I säsongens första intervju chockar fixstjärnan Johan Hedman med uttalandet "2011 blir mitt sista år som fotbollsspelare"...


Vi kommer att ha ett stående inslag på Rotanbloggen som vi kallar "Veckans spelare". Syftet är att läsarna ska få lära känna spelarna och att spelarna ska få en chans att göra sina röster hörda hos läsarna. För att det inte ska bli någon tråkig Fotbollskanalen-intervju med standardfrågor har vi valt att lägga upp intervjun på följande vis:

- Vi kommer skriva några inledande ord om spelaren; Position, ålder, säsonger i klubben m.m.
- Sen kommer 3 standardfrågor (fast vi skulle väl inte köra standardfrågor?) som kommer vara samma till varje spelare
- Därefter kör vi 5 individuella frågor där intervjuobjektet får välja hur många av frågorna som ska vara "elaka" frågor (ja, vi kopierar Nöjesguiden och City Stockholm)
- En avslutande "10 snabba" där man väljer ett av alternativen



Tidernas första "veckans spelare" är ingen mindre än Johan Hedman (skräll)...



Johan Hedman är en 23-årig anfallare som med all rätt kan kallas Mr.Rotebro. Han har spelat i Rotebro sedan barnsben och tillhört A-lagstruppen sedan 2006, med undantag för två matcher 2005. Under sina 5 säsonger har han varit den kanske viktigaste spelaren på resan från division 5 till division 2, som kröntes med hans 100:e mål i sista seriematchen 2010. Han sitter dessutom med i styrelsen, driver Rotanbloggen och är nu inne på sin 8:e säsong som tränare för Rotebros F93. Under 2010 var han assisterande lagkapten. Han är nyss hemkommen från en tre månaders semester i Australien och Thailand där han tillsammans med bl.a. Kalle Ramsell kammade hem två beachfotbollsturneringar. Smeknamnet Unge Tunge är något missvisande då han under karriären anklagats för att vara en glaslirare. Det är även allmänt känt att hans kropp och hållning ger känslan av en gubbe fångad i en pojkkropp, senaste "skada": Böldpest. Under säsongen 2010 blandade han bedrövliga insatser med att bära laget på sina axlar med sina 10 mål, vilket belönades med ett provspel med Djurgården. Efter en hyffsad insats i en reservlagsmatch valde Johan att tacka nej till vidare provspel då han ville "koppla av" inför sin långresa. Som 19-åring provspelade han för Brommapojkarna, men valde även då att tacka nej till vidare spel av flertalet dåliga anledningar.



- Vem är du?

- Jag skulle vilja se mig som en Jesusfigur; övernaturlig och mystisk som alla pratar om och älskar, där Sollentuna United spelar judarna och Jens Åberg spelar skurken Pilatius, som vill korsfästa mig. Samtidigt förhåller jag mig väldigt ödmjuk.

- Varför spelar du i Rotebro?

- För att jag är för feg för att spela i något annat lag.

- Åh fan. Individuell målsättning för i år?

- Gå upp i division 1. Och göra mitt 200:a mål.

- Ödmjukt. Du har valt fyra elaka och en snäll fråga, vi börjar snällt. Du är förmodligen den spelare som betydd mest för klubben Rotebro någonsin, du har tackat nej till flertalet erbjudanden genom åren. Var tror du klubben hade befunnit sig idag om du hade valt att lämna som 19-åring?

- Det här skulle jag inte vilja kalla för en snäll fråga, utan ser den snarare som en fälla där jag förväntas svara något kaxigt och högfärdigt om min egen kompetens. Men jag tänker självklart inte att kliva in i den björnfällan, utan svarar, ödmjuk som jag är, att laget förmodligen hade legat minst lika högt upp i seriesystemet som vi nu gör, efter deviserna "En spelare gör inget lag", "En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk" och att "Bollen är rund, osv..."

- Det där tror du inte ens på själv. Trots din ringa ålder har du en fysisk status som påminner om Börje Salming. Hur många matcher planerar du att missa den här säsongen?

- Tre, Norrtälje borta (eftersom vi alltid förlorar där) och båda mötena mot Enköping då jag är rädd för deras Frankensteins Monster-back som slet av min ljumske förra året. Nöjd?

- Elaka rykten säger att du efter din utlandsresa numera blir andfådd av att åka rulltrappa. Dessutom är du inte känd för din ambitiösa träningsvilja. Är det ens möjligt att komma i någorlunda fysisk form för att klara av spel på division 2-nivå?

- Jag är den första som erkänner min bristande fysiska status, men för att klara av att spela i division 2, handlar det lika mycket om att hitta rätt medspelare som något annat. Jag har haft förmånen att ha spelat med Biyan i flera år, där han har tagit allt defensivt jobb, samt sprungit tacksamt på alla djupledsbollar. I hans frånvaro hoppas jag att vi kan hitta ett lika bra komplement. Annars blir det nog jag som får nöta bänk.

- Det vore nått. Trots att det mesta av spelet haft en tendens att gå genom dig och trots att du alltid startar så gick du mållös från väldigt många matcher ifjol. Dessutom vägrar du skjuta från längre avstånd än en linjespelare i handboll. Tycker du inte om att göra mål?

- Visst är det kul att göra mål, men mål det kan alla göra, vill minnas att även Daniel Karlsson har målat i Rotans blå-röda tröja, men en läcker assist är för oss genier. Du om någon borde väl minnas hur min osjälviska passning till Kalle avgjorde Koh Pangan Cup innan jul.

- Den har jag förträngt. Du har praktiskt taget bott uppe på Skinnaråsen de senaste 7-8 åren. Hur många fler år av ditt liv planerar du att kasta bort på fotboll som bara 18-åriga tjejer, rotanbloggen och alltidunited bryr sig om?

- Helt klart en taskig fråga och typiskt att den kommer upp redan nu. Jag har nämligen inte tänkt att väcka för mycket uppståndelse, men jag tänker inte inleda med att ljuga på den nya bloggen - det är planerat att 2011 är mitt sista år, inte bara som Rotanspelare, utan även som fotbollsspelare (om inte korpen räknas som fotboll...?). Inget är skrivet i sten, men så känns det nu. Men om vi går upp i ettan...



10 snabba:

Rotanbloggen eller Alltidunited? Rotanbloggen
Johan Blomberg eller Cribba Holm? Checkar båda där
Speaker Mårtensson eller Gotlänningen på Vallen? Gotlänningen
Pojkjuniorerna eller Flickjuniorerna? Flickjuniorerna
Strandfotboll eller Snöfotboll? Strandfotboll
Djävulen eller Magnus Hedman? Djävulen
Djävulen eller Kicki Blomberg? Djävulen
En tjej utan ben eller bara ben? Bara ben
Göra ett fult mål eller En snygg assist? En snygg assist
Resultat-Danne eller Danne Karlsson? Checkar båda igen
Lasse Muhrén eller Lasse Kongo? Lasse Muhrén



Trots att Johan inte förstod att det sista momentet gick ut på att välja ETT av alternativen tackar vi honom för att han tog sig tid. I fortsättningen kommer han själv att göra ett gäng intervjuer där han får chansen att pressa sina lagkamrater på tuffa svar. Nästa vecka är det en annan etablerad spelare som står på tur. Håll till godo...



/Skribent Åsén

11 kommentarer:

  1. Grym Bild skribent Åsén har hittat. Fångar verkligen Johans skönhet.

    SvaraRadera
  2. Att bli ställd mot resultat-Danne känns oerhört smickrande!

    SvaraRadera
  3. Skjutjärnsjournalistik. Lovar gott inför det fortsatta bloggandet!

    SvaraRadera
  4. Kan alla småsinta Unitedfans (läs Jens och Terland) sluta gå in och "Anusa" inläggen!

    SvaraRadera
  5. All uppmärksamhet är väl bättre än ingen uppmärksamhet Danne? Du blir dessutom omnämnd mitt i intervjun (fråga mig inte varför). Du leder name-droppar-ligan-2011. Känn stolthet. Det är annat än man kan säga om unitedfansen som välkomnar rotanbloggens comeback med att anusa inlägget. På Unitedbloggen kan man inte göra nått statement på deras inlägg, men OM man kunde, skulle vi aldrig ogilla, det är småsint.

    SvaraRadera
  6. Vilken bluff! Det var ju inte alls Enköpings Frankensteins Monster-back som slet av hans ljumske förra året. Det var ju han själv som inte klarade av att chippa bollen utan skulle prompt sparka tårna i gräset istället.

    Dessutom: han kan ju VISST skjuta på distans (hoppas han själv fattar det innan han ger upp karriären...). Exempel: storsegern mot GUSK - en fin inbrytning från högerkanten och hård stramare i bortre burgaveln.

    Hoppas att även det där att 2011 är hans sista år är lika mycket bluff det också...

    SvaraRadera
  7. Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Den karln går ju sönder för ingenting. Å andra sidan är en skada ofta enda sättet att stoppa honom på, bedrövligt om han lägger skorna på hyllan redan.

    Riktigt skön intervju för övrigt, ser framemot nästa. Visserligen är det era kompisar eller lagkamrater ni intervjuar, men skulle riktiga journalister lyckas få samma kontakt med idrottsmännen de intervjuar kanske man skulle få ut nånting av att läsa intervjuer. 2011 lägger jag in Rotanbloggen under favoriter!

    SvaraRadera
  8. Vafan dr ju en Tjing innat, men den verkar inte kommit in!

    Skriver igen då!

    Första tjing på Johan "Unge Tunge och alltid lite bättre än sin bror" Hedman När det gäller korpen! ;)

    /Coach C (FC Rootsbridge)

    Ps. Det finns plats för dig också Skribent Åsén ;P

    SvaraRadera
  9. Jag hoppas att Unge Förtidspensionerande väljer att inte satsa alltför hårt på amatörfotbollen. Inom ett år skulle han ha hunnit vinna mer än jag gjort på tre och då har jag ingenting kvar att skryta med inom fotbollen. Det skulle väl va Rotanbloggen i så fall. Men just det, nej, förmodligen läggs väl den ner om Skedman lägger ner karriären. Det är många han väljer att pissa på den dagen han lägger skorna på hyllan.

    Men tack för erbjudandet Coach C, jag ska tänka över det. När man inte heltidsbloggar kanske man kan hitta en lucka...

    SvaraRadera
  10. Vilken bluff! Det var ju i närmaste burgaveln jag dunkade in skottet mot GUSK! Och skjuta ner i backen mot Enköping? Den matchen finns filmad och jag kan starkt dementera dessa elaka rykten. Nej, Frankensteins Monster var helt klart boven i det dramat. Log ut - slut!

    SvaraRadera
  11. Ähh, du stod ute på vänsterkanten i anfall Skedman nära Enköpings hörnflagga och skulle chippa upp bollen på foten på något sätt och sen helt plötsligt började du linka. Så såg det ut från läktaren iallafall. Lägg ut filmen här på bloggen då om du har bevis på motsatsen.

    GUSK-matchen: det var bortre hörnet från där jag stod kanske? Oavsett vilket så bestod ju bluffen i att du VISST kan skjuta från långt håll, vilket härmed synes som du erkänner nu då, eller? Jag förlåter den bluffen dock om du börjar testa lite fler distansskott i serien framöver. Kom ihåg att vi fans håller koll!

    SvaraRadera