ANSVARIGA UTGIVARE

Johan Hedman och Mattias Åsén följer Rotebro IS FF:s väg upp till division 1


måndag 3 oktober 2011

Tankar efter ett derby där allt gick fel

Ja, det här var ju kuken.

Som ni kanske förstår så drar jag mig lite för att sätta mig och skriva detta inlägg och det får bli ett ganska kort sådant - just nu vill jag bara glömma det som hände igår och se framåt.

Därför tänker jag bara skriva det som jag känner just nu, med ett drygt dygns tankeverksamhet. Den största delen av denna tankeverksamhet har ägnats åt att älta min missade målchans vid 1-0-underläge. Ett läge som, bättre förvaltat, hade kunnat förändra matchens utgång. Människans hjärna är märklig på så vis; det finns ju inget jag kan göra åt den ribbträffen nu, ändå har den chansen dykt upp med en dåres envishet under de senaste 29 timmarna i mina tankar. Fast då har bollen alltid seglat nedanför ribban. Det får mig inte att känna mig bättre.

Jag tänker även på hur vilket antiklimax det blev med detta El Clasico, dramaturgin försvann liksom när vi helt plötsligt låg under med 2-0 och tvingats göra två byten redan efter 20 minuter. Fan, vi kunde väl få chans att stå upp i alla fall?! Trots det så kan jag heller inte komma ifrån att vi spel- och chansmässigt gör en ganska så bra match. Men med ett effektivt United, med en hyperformtoppad orm på topp så kan man inte annat än erkänna att vi förlorade rättvist. Fotboll handlar ju om att göra mål, och börjar man titta på målchanser så hade ju bara Omar chans att göra ett hattrick, utan att ens träffa mål.

Apropå Snake och Omar - Uniteds två farligaste hot framåt - måste jag säga att jag blev mäkta imponerad av Rotebrosonen David Gustafsson, som var den enskilt största skillnaden mellan lagen igår; vilken snabbhet, kyla, styrka och klokhet han visade upp, något jag inte riktigt sett hos honom innan gårdagens match. Omar däremot, som har en sån reportoar inom sig och som i vissa stunder visar upp ett register som hör hemma klart högre upp än i division 2, borde visa upp detta oftare och bli jämnare i sitt spel. Som sagt, han borde gjort tre mål igår, gjorde inget - då spelar det ingen roll hur snyggt man dribblar. Människor är olika.

Framförallt har jag försökt att tänka på annat än på gårdagens match, men saker som gjort intrång i huvudet är...
...att det är sjukt att Fredrik Källberg gör mål igen - han har gjort fyra av Rotebros senaste fem mål mot United och säsongens två enda fullträffar är just mot hans gamla arbetsgivare. Vilken kung han är!
...vi släppte in vår första straff för säsongen igår - allt gick fel på Vallen denna gudsförgätna söndag.
...att när man väl vinner en nickduell så stukar man foten i landningen - jag har fan inget i luften att göra.
...att klave återigen vann, men denna gång visste inte ens domaren att klave var klave, så trots att Unge Slantsinglande valde klave så fick han krona och förlorade. Domaren verkade inte bry sig, men det gjorde jag! Avgå för fan!
...att Rotebros publik än en gång lät högst - vi kan trösta oss med att vi har Sollentunas bästa fans i alla fall.
...det var fint av några barn från Sofielundsskolan kom och bjöd mig på chips i halvtid för att lindra min smärta i fot och själ.
...det var mitt sista El Clasico någonsin - en tanke som gör mig tårögd, för trots allt så är det matcher som jag har älskat att se fram emot.

Sollentuna United är bäst i Sollentuna även denna säsong, tråkigt nog, men ibland när man väljer att tränga bort den där ribbträffen från tankarna kan man istället minnas en solig vårdag i April, då Fredrik Källbergs mål inte var ett tröstmål, då ens stukade fot kom efter en assist till matchens sista spark, då Snake däckade efter tio minuter, då Rotebro var kungar. Kungar av Sollentuna.

/13

4 kommentarer:

  1. Jag vill påstå att Rotebros första halvlek var rent av usel! Men i andra kom ni ut med ett annat mod.. Nummer 10 borde dock bytts ut per omgående.. Aldrig sätt en spelare med så lite vilja i hela mitt liv.

    Synd också att domaren redan bestämt vilka han tyckte skulle vinna innan han blåst av matchen.. Var inte långt ifrån att dra igång en "Sämre än Hansson"-ramsa..

    Nej, glöm denna matchen fort som tusan, för hur bra ni än hade varit hade domaren dömt bort er! I alla fall såg det så ut ifrån sidan!

    /CÖ

    SvaraRadera
  2. Vilket fruktansvärt jävla skitsnack att domaren skulle ha påverkat matchen. Har själv ingen aning huruvida Kalle tog/inte tog bollen med handen vid det bra läget. Andra domslut som gick emot Rotebro?

    Straffen? Kom igen, har inte blåsts för många klarare straffar i år.

    Första målet? David är solklart först på bollen, därför den går i en perfekt lobb över målvakten.

    Sedan kan Rotebro tacka sin lyckliga stjärna att inte Mbye fick rött kort i mitten av första halvlek efter sina huvudlösa satsningar.

    Nej så att på något sätt antyda att domaren var med och avgjorde det här tyder på oerhörd trångsynthet...

    I övrigt tack för ett bra referat Hedman. Ska försöka svara upp med något liknande inom kort. Synd med skadan, ingen ville att det "sista" El Clasico skulle avgöras utan nr 13. Lycka till i sista matchen, nu kan jag faktiskt unna er att vinna över Kvarnsveden. Dom är rätt dåliga.

    /8

    SvaraRadera
  3. Första målet kan diskuteras, spelar ingen roll huruvida han är först på bollen eller inte, när dobbarna kommer först så ska det vara frispark då sådant vårdslöst beteende ska beivras..

    Straffen såg billig ut ifrån sidlinjen, dock satt jag i höjd med mittlinjen vilket kan göra att någonting hände som jag inte såg.

    Kalle fick bollen på underarmen, ja, MEN, han har båda armerna intryckta mot kroppen för att skydda sig och påverkar på så vis inte bollbanan på något vis vilket i sin tur betyder att det INTE ska blåsas för hands, för alla hands är inte hands..

    Mbye hade några huvudlösa tacklingar ja och Rotebro ska vara väldigt glada över att han inte fick rött, där kan jag hålla med dig.


    Och mina tankar om domaren speglas i hur allmänt usel han var hela matchen, handlar inte bara om direkt avgörande domslut, utan även om de små domsluten som hämmade spelet.. Och han var ju givetvis inte ensam, han hade ju två USLA domare på linjen som dömde felaktiga offside mest hela matchen men samtidigt missade solklara offside.. Detta ska man ju dock inte tänka på för mycket då det ändå "bara" är Div 2-domare..

    /CÖ

    SvaraRadera
  4. Det enda domslutet som vi kan klaga på är handsen, för det är inte hands. Domaren står långt ifrån situationen och chansar i mina ögon på att det var hands. Surt då också att straffen kommer precis efter det.

    I det stora hela så är United bättre än oss i denna match och vi hade väl med lite tur om vi fått in ett snabbt 3-2 mål kunnat hota. Eller om vi hade haft en hel Hedman på planen(bit ihop vafan!).
    För man får ju inte glömma att som sagt Omar hade kunnat gjort både 2 och 3 mål om han passat lite tidigare eller valt att skjuta. Trots att ni leder och spelar bra så skriker ju inte direkt hans kroppspråk av entusiasm.

    /9

    SvaraRadera