ANSVARIGA UTGIVARE

Johan Hedman och Mattias Åsén följer Rotebro IS FF:s väg upp till division 1


torsdag 10 februari 2011

Veckans spelare: Jonathan Berg


Det är dags för ännu en intervju i veckoplågan "Veckans spelare" och medan huvudpersonen roar sig i London så publiceras här intervjun som oroade honom i en vecka. Här är Jonathan Berg.

"26"-åriga Jonathan Berg, eller Fuck You Berg för er som känner honom bäst via denna blogg, är den i Rotebros nuvarande trupp som har flest a-lagssäsonger i ryggen, när han nu tar sig an sitt nionde år med Bredden Runt och snöslask, och som har varit en betydande del i lagets klättring i seriesystemet. Under de inledande åren som given sista utpost där han var bland de bästa målvaktaerna i division fyra och fem. Under de senare åren som överviktig vice-lagledare som arrangerat träningsläger och som rankas som en av seriens bästa målvakter på att slänga sig åt vänster. Mest uppskattad i laget är han dock när han tar ner sina supersöta söner Wilton och Nelson till träningarna.

- Hej Jonathan, hur många tuffa frågor vill du ha?
- Jag tar tre tuffa tack, sen om du har två snälla så tar jag gärna dem också, tack.
- Hmm... ska se vad jag kan skaka fram. Men först lite standardfrågor. Nu kör vi!

- Vem är du?
- Jag är målvakten som aldrig varit speciellt bra, men ändå lyckats spela i division 2 och aldrig varit nära på att bli petad ur truppen.

- Vad du vet ja...Varför spelar du i Rotebro?
- Jag känner mig som hemma i mögelboet, har en given plats mellan Kalle och Danne i omklädningsrummet och sen skulle jag aldrig få plats i nån annan division två trupp, varken storleksmässigt eller kvalitetsmässigt.

- Haha! Humor av Berg, härligt! Har du någon personlig målsättning för säsongen?
- Tanken är att mitt spel ska bli så bra att jag möjligtvis får chansen att visa mina kvalitéer i en klubb högre upp i seriesystemet.

- Du har under de senaste åren anklagats av lagkamrater för att vara tjock och otränad, bl.a. på grund av ditt massiva godisätande med Unge Tunge. Hur är formen egentligen?
- Ja hur är formen? I skrivande stund tränar jag väl mer än nånsin, jag skulle väl svara att formen är bättre än på många år, har ju ett Marathon som kommer i slutet av maj som jag tränar till, så jag och 14 kör ca: 4 mil i veckan.

- Du ooch 14, ett skämt till alltså. Under förra säsongen stod du ytterst sporadiskt i målet, utmanövrerad av "årets spelare" Daniel Andersson, året innan fick du inte heller kontinuerlig speltid. I år är Danne kvar och en ny målvakt har tillkommit i Emil. Hur stora är chanserna för speltid i år över huvud taget?
- Emil… vem? Känner inte att jag har fått större konkurrens! Jag menar, Danne blir ju inte yngre och jag är ju i VÄLDIGT bra form, nu gäller det bara att lära sig att slänga sig åt höger också.

- Legenden om din senaste match som utespelare i tonåren, då du gjorde hela sex mål (!) för IFK Sollentuna kräver ett svar på frågan; Hur bra kunde du blivit som utespelare om du hade satsat?
- Det är en fråga som jag ställt mig själv många gånger. Hur många mål hade det blivit i matcher framöver. Troligtvis så hade jag väl bott i Liverpool och spelat på topp mellan Carrol och Suarez och fikat med världens mest kompletta fotbollsspelare Steven Gerrard. Men det är en tanke man inte tänker på så ofta när man får spela med spelare som, Hedman den yngre, Ramsell den yngre, och Lukas.

- Elaka tungor menar att du endast är kvar i klubben för att du har blivit en social spelare som har sina främsta egenskaper i omklädningsrummet. Har du blivit en Alexander WiklundH?
- Jag kommer ALDRIG att bli en Alexander WiklundH! ALDRIG!
Jag får väl ta och erkänna att jag är i laget för att jag troligtvis är en person som tränarna har gillat. Sen gör det ju inget att jag lägger ner lite tid på rotan och ställer upp mer än många andra, har nog skottat mer snö än 14 sett i hela sitt liv.

- Antagligen. Eldsjälar som du växer inte på träd, människor som tar ansvar och brinner för laget och klubben. Du är den i årets A-trupp som har flest säsonger i ryggen i Rotebros A-lag. I ett lag som Rotebro är dessa spelare kanske viktigare än i andra klubbar. Vad händer med klubben när du slutar?
- Ja vad händer… ingen som skottar planen m.m. Jag räknar helt iskallt med att spelare som Bashar, Kalid Momo, och Goran kommer tillbaka till klubben och visar vilket hjärta dom har för föreningen. Om inte så kan jag tänka mig att klubben kommer att gå under. Men det finns ju en anledning till att jag bor 2 minuter från planen.

- Tack Berg, nu är det dags för den obligatoriska checklistan. Pass på!

Checklistan:
- Galeano eller Fuck You Berg? Galeano
- Norrtälje eller Nyköping? Norrtälje
- OC eller One three hill? One three hill
- Slänga sig höger eller vänster? Slänga sig åt vänster. Hur gör man det åt höger?
- Wilton Figureido eller Wilton Berg? Wilton Berg
- Nelson Noshörningen eller Nelson Berg? Nelson Berg
- Sverige eller Colombia? Sverige
- FIFA eller PES? PES
- Tvåmål eller Landslagsbanan? Landslagsbanan
- Bredden runt eller Löpband på gymmet? Först gymmet, sen bredden.

- Tack för intervjun Jonte, ut och spring nu!
- Fuck You Hard!

Jonathan visade oanade talanger i humor och kvicktänkthet under intervjun och efter detta känns det som att hans största svaghet att slänga sig åt höger inte är en omöjlighet under året. Vi önskar honom lycka till med det!

/Reporter Skedman

2 kommentarer:

  1. Haha fuck you hard Berg! Jag har då aldrig sett dig slänga dig åt vänster heller, men de kanske beror på att jag bara har typ 3 säsonger i ryggen! ;)

    SvaraRadera
  2. #10 Fittbob WiklunD12 februari 2011 kl. 14:39

    FUCK YOU BERG!
    Helt rätt, du kommer aldrig bli någon Fittbob Wiklund. Jag fick ju t.ex. spela matcher lite då och då. Bara en sån sak.
    Har ni inte hittat någon ny hack-kyckling än?

    SvaraRadera