ANSVARIGA UTGIVARE

Johan Hedman och Mattias Åsén följer Rotebro IS FF:s väg upp till division 1


fredag 25 februari 2011

Veckans spelare: Mathias Hagman


Det finns spelare som alltid har haft det lätt och som spelar i storlag som Rotebro på grund av deras enorma kärlek till bollen och det som de flesta kallar för talang, och det finns dem som kommit dit genom åratal av slit och en brinnande vilja att få representera laget i sitt hjärta. Sen finns det dem som man inte har en aning om hur de kommit till vårt kära A-lag. Dessa kallar vi för Mathias Hagman.

Mathias Hagman, som i folkmun kallas kort och gott för "Haga", eller Hagamannen av elaka tungor, har gjort sig känd inom Rotebros supporterskara som en kompromisslös vänsterback som inte visar någon annan sida än den ondskefulla. Har under sitt 21-åriga liv kapat fler med- och motspelare än Vinnie Jones och gör inte skillnad på folk och folk - är man på planen kan man räkna med att bli nedsparkad! Haga varit Rotan trogen och gör nu sin femte A-lagssäsong för klubben. Har under denna tid gjort sin största insats under sitt första Norrtäljeläger, som man kan läsa om under bloggens debutår.

- Hej Haga - du ser lite arg ut.
- Håll käft och börja intervjun!
- (Tystnad)
- Förlåt, nu börjar vi - Vem är du?
- Jag heter Mathias Hagman och är 21 bast. Näms oftast som haga i fotbollskretsarna.

- Varför spelar du i Rotebro?
- Jag har ju endast spelat i Rotebro. Men den oerhört fina sammanhållningen har gjort att jag inte känt någon anledning att lämna Rotan ännu.

- Är du bög eller?! Har du någon personlig målsättning inför säsongen?
- Ja förutom att hålla kvar platsen i startelvan så hoppas jag att jag tar för mig lite mer i år. Var lite för nöjd med att endast spela stabilt och kämpa i fjol. Hoppas även med de nya tränarna att man kanske kan utvecklas lite på dom fronter som jag inte är lika duktig på.

- Så mycket hinner vi nog inte träna...Du är den första att välja fem tuffa frågor, vilket hedrar dig. Är du beredd?
- Shoot!

- Du har blivit känd som lagets "tuffing" trots att du väger lika mycket som genomsnittssomaliern; är det inte dags att träna upp dig lite så att du kan hålla din image?
- Haha jo kanske, men tror det skulle bli för farligt om jag var större och lika stark som exempelvis Lennerman. Om jag redan nu lyckats få den stämpeln menar jag.

- Det är svårt att komma ifrån det här med din "tuffa mentalitet". På träningar slaktar du medspelare som om vi hade mördat din familj allihop. Är du inte rädd att det ska slå tillbaka på dig någon gång, exempelvis att alla dina medspelare saktar dig (och kanske mördar din familj)?
- Jo jag ser livet svischa förbi varje gång innan jag går in i en duell med dig Johan. Nej, skämt å sido, vet man att man möter en stark spelare så blir det så att jag går in ännu hårdare. Dessutom har jag alltid tyckt att man ska kunna ge och ta en smäll hur duktig man än är tekniskt.

- Trots alla tuffa tacklingar på träning är det sällan man får se dig kapa spelare till höger och vänster på matcherna; är du en liten fegis när det väl kommer till kritan?
- Ja ibland kan det vara lite för lite action ute på kanten. Om man jämför med träningarna där det oftast är mindre spel där jag hela tiden är nära bollen. Hade jag fått springa omkring 90 minuter på mittplan som innermittfältare hade ni förmodligen fått se mycket mer av den varan även på match. Men vill minnas att jag i alla fall vann kortligan i fjol även om det var på ynka 5 gula (Skärpning Sebban å co).

- Nu lämnar vi det tuffa spåret och går över till "nattklubbsfrågan". Det är ingen hemlighet att du tillbringat kvällar innan match "ute på stan" för att sedan dyka upp med festskjortan direkt till samlingen dagen efter. Är det slut med det nu i och med ny tränare?
- Nej det krävs något mer än en fotbollstränare för att få slut på den delen av mig. Haha!

- Hoppas inte han läser bloggen då (vilket jag vet att han gör). Är det inte jobbigt att vara så mycket sämre och mindre talangfull än sin tre år yngre lillebror, som dessutom spelar i samma lag?
- Haha han har väll inte landat sen jag tackla honom senast han var i klubben. Men han har helt klart visa kvaliteter som jag inte är så vass på. Tyvärr för hans del så vinner alltid vilja över talang. Så jag kan ganska säkert fortsätta kalla mig bäst i familjen.

Checklistan:
- Tackling eller mål? Tackling
- Schlager eller Rock? Rock
- Öl eller cider? Behöver jag svara på den - Öl är ju spikat!
- Vinna mot United eller tackla sönder Åberg? Ooh.. knivigt. Får nog säga att slå United iaf, då jag ser mig själv som en lagspelare. Men här måste jag markera hur oerhört nära det andra alternativet är.
- Förlora mot United eller bli söndertacklad av Åberg? Då alternativ 2 inte är ett riktigt alternativ så får jag säga förlora. Men om det var möjligt så skulle jag ta den för laget helt klart
- Röd tejp eller Svart tejp? Svart.
- Ståldobb eller spikskor? Spikskor.
- Benskydd eller barbent? Barbent alla dagar i veckan.
- Haga eller Hagamannen? Haga.
- The Expandables eller The Notebook? The Expandables.

Intervjun avslutas med att Mathias reser sig upp, stirrar mig i ögonen tills jag viker undan blicken och sen avslutar med det han är bäst på - en glidtackling i knähöjd. Jag får se om jag kan spela på söndag. Tack för idag!

7Skedman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar